تجزیه وتحلیل بیانیه 34
تا قبل از صدور بیانیه 34 , نظام حسابداری وگزارشگری مالی دولت های ایالتی و محلی کشور امریکا بر اساس چارچوب نظری موضوع بیانیه ی مفهومی شماره ی یک واصول دوازده گانه وبیش از سی بیانیه ی استاندارد مصوب هیات استاندارد های حسابداری دولتی طراحی گردیده بود .
در سال 1999 مدل جدید گزارشگری مالی دولتی مصوب(GASB )طی یک بیانه ی مفصل حاوی 166 بند به همراه ضمائم آن به شماره ی 34 ابلاغ گردیده.
در واقع بیانیه 34 براساس چارچوب نظری مبنی بر مسئولیت پاسخگویی موضوع بیانیه ی مفهومی شماره ی یک تدوین گردیده است که ویژگی های نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتهای ایالتی ومحلی امریکا را که در آغاز هزاره ی سوم میلادی در جریان اجراست, به تفضیل بیان میکند .
تا اواخر قرن بیستم گزارش های مالی اغلب کشورهای پیشرفته برای ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی تاکید داشتند. در آستانه ی ورود به قرن بیست ویکم تحولات درخور
ملاحضه ی پدید آمد تا گزارش های مالی بتوانند بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای ایفا مسئولیت پاسخگویی عملیاتی را نیز فراهم نمایند.
تفاوت های دو بیانیه :
1-طبق بیانیه 34 باید گزارش تکمیلی تجزیه و تحلیلمدیریت بجای نامه ی مدیریت سابق تهیه شود که از زمره ی اطلاعات تکمیلی ضروری است .
این گزارش که باید قبل ازصورت های مالی اساسی قرار گیرد شامل اطلاعات زیر است:
الف)تحلیلی از صورت های مالی
ب)مقایسه صورت های مالی سال جاری وگذشته
ج)تحلیلی از تغییرات با اهمیت در مانده منابع مالی
د)تحلیلی از عملکرد بودجه و......
2-در نظام قبلی مبنای گذارشگری دولت های محلی حساب مستقل (FUND LEVEL)بود که همواره مورد انتقاد قرار میگرفت بیانیه 34 صورت های مالی اساسی جدیدی را الزام کرد که برای اولین بار وضعیت عملیات مالی حساب های مستقل مورد استفاده و فعالیت های از نوع دولتی را از یک سو و وضعیت عملیات مالی حساب های مستقل فعالیت های از نوع بازرگانی را از سوی دیگر تلفیق ودر دو ستون جداگانه در صورت حساب های تحت عناوین "صورت حساب خالص دارائی ها "و"صورت حساب فعالیت ها "گزارش می کند .
3-قبل از بیانیه 34 معیار اندازه گیری جریان منابع مالی و مبنای حسابداری تعهدی تعدیل شده اسفاده میشود که در نتیجه آن دارائی ها سرمایه ای را به حساب مخارج منظور وبر مسئولیت مالی آن هم در کوتاه مدت تاکید می کرد .
بیانه ی 34 معیار اندازه گیری منابع اقتصادی ومبنای حسابداری تعهدی کامل را مورد استفاده قرار می دهد دارائی های سرمایه ای را ثبت و مستهلک می نماید و مسئولیت پاسخگویی عملیات در کوتاه وبلند مدت تاکید دارد .معیار اندازه گیری جریان منابع مالی دیدگاهی سیاسی است درحالی که معیار اندازه گیری جریان منابع اقتصادی محیط مدیریتی را بهرمند می خواند.
تغییر ازمنابع تعهدی تعدیل شده به تعهدی کامل مورد زیر را در پی داشت :
الف)در مورد شناسایی درآمد
ب)براساس معیار جریان منابع مالی و مبنای تعهدی تعدیل شده دارائی های سرمایه ای خریداری شده از محل حساب های مستقل وجوه دولتی در زمان تحصیل (نه در زمان مصرف )به حساب مخارج حساب مستقل مربوط شناسایی می شود و به همین علت استهلاک این قبیل دارائی ها به عنوان هزینه "EXPENSE" دوره ی مالی محاسبه و شناسایی نمی گردد ولی با رویکردی که بیانیه ی 34 به کار رفته در تنظیم صورت های مالی یکپارچه در سطح دولت هزینه در زمان تحمل(برمبنای مصرف"CONSUMPTION" ) شناسایی ودر صورت حساب فعالیت های دولت منظور میگردد.
ج)بیانیه 34 دارائی های سرمایه ای و بدهی های بلند مدت را در متن "صورت خالص دارائی ها"منظور میکند. تا قبل از بیانیه 34 در تراز نامه های ترکیبی منعکس میگردید که با اجرای بیانیه مذکور این دو گروه حساب حذف گردیده است.
تحت ضوابط بیانیه 34 دارائی های سرمایه ای به بهای تمام شده واقعی یا در صورت لزوم بهای برآوردی در صورت خالص دارائی ها منظور می شوند .
4-طبق بیانیه 34در بخش حساب مستقل وجوه دولتی یک حساب تحت عنوان "حسابهای مستقل وجوه دایمی" اضافه شده است این حساب مستقل قبل از بیانیه 34 در گروه حساب های مستقل وجوه امانی وتحت عنوان "حساب مستقل وجوه امانی غیر قابل مصرف" فعالیت می کرد.
5-دولت های ایالتی ومحلی بر طبق بیانیه 34 مکلفند که علاوه بر تنظیم تراز نامه صورت خالص دارائی ها را نیز تهیه کنند که این صورت حساب با دو رویکرد قابل تنظیم است:
خالص دارائی ها =بدهی ها –دارائی ها :رویکرد خالص دارائی ها
خالص دارائی ها +بدهی ها =دارائی ها :رویکرد تراز نامه ای
6-صورت حساب فعالیت ها :
برای تنظیم صورت حساب فعالیت ها در سطح دولت باید ضمن استفاده از ارقام مندرج در صورت حساب ها درآمد و هزینه حساب های مستقل وجوه دولتی تلفیق میزان درآمد و هزینه های منعکس در آنها نسبت به تعدیل آنها از جهت تغییر مبنای تعهدی تعدیل شده به تعهدی کامل از یک سو و معیار اندازه گیری جریان منابع مالی به جریان منابع اقتصادی از سوی دیگر اقدام کرد برای تحقق این امر باید مخارج سرمایه ای که در حساب مستقل وجوه پروژه های سرمایه ای به حساب مخارج منظور شده است حذف
وبه جای آن استهلاک سالانه ی کلیه ی دارائی های سرمایه ای استهلاک پذیر را بعنوان
هزینه دوره منظور کرد.